SIMSKOLAN

Södertörns Simsällskap

Årsta Havsbads Stugägareförening har en lång tradition av simverksamhet under somrarna i Årsta Havsbad och för tredje året i rad så arrangeras sommarens simskola i samarbete med Södertörns Simsällskap.
Södertörns SS är en simförening verksam i Haninge och Huddinge kommuner och erbjuder simskola, teknikskola, tävlingsverksamhet på yttersta elitnivå, vuxencrawl och masters. I sommar erbjuder vi simskola från fyra år och märkestagning.

Inskrivning till simskolan 2018 sker söndagen den 24 juni klockan 13:00 på dansbanan (bakom Torget) i Årsta Havsbad. Simlärararna Andreas och Greta kommer vid inskrivningen dela in deltagarna i olika grupper utefter simkunskap.
Efter önskemål kommer i år anmälan även kunna ske per mail till Andreas, ap96@hotmail.se
Anmälan som görs på anmälningsdagen på plats kommer att ha förtur men om man inte kan närvara tar vi emot anmälan på mail i mån utav plats. Anmälan på mail tas också emot från och med den 24 juni kl. 13, anmälan på mail innan denna tid kommer tas sist. Självklart så rekommenderar vi att ni kommer till anmälan om det är en speciell period och grupp ni vill ha. I anmälningsmailet vill vi ha följande information:
Barnets namn, personnummer, vilken grupp och period, samt namn och telefonnummer till närmsta anhörig.

Det finns två perioder för simskolan under 2018:
Period 1 sker veckorna 28-29 (9 juli - 20 juli)
Period 2 sker veckorna 30-31 (23 juli – 3 augusti)
Varje period innehåller 10 tillfällen, varje vardag under angivna veckor.

Priser:
Simskola. 650 SEK för en priod och 1200 SEK för två perioder.
Märkestagning. 300 SEK för en period och 500 SEK för två perioder.
100 SEK extra om man inte är medlem i Årsta Havsbadsstugägareförening.

För att hjälpa er har vi sammanställt lite statistik från simskolan från de senaste två åren.
Detta är fyllnadsgraden för de olika grupperna:

2016                2017
Baddare           50%                 90%
Sköldpadda      100%               70%
Pingvin            100%               50%
Fisken             100%               100%

Bra att känna till om dessa siffror är följande, 2017 hade vi flera platser och därav lägre fyllnadsgrad men totalt sett flera barn än 2016. Under båda dessa perioder har det generellt varit högre tryck på period 2 dvs vecka 30-31.

Baddaren 09:00-09:35
Baddaren är simskolans första grupp där vi jobbar med vattenvana och simningens ABC såsom t.ex. doppa, glida och bubbla. Här har vi inga förkunskapskrav utan det enda barnet måste uppfylla är att barnet måste vara minst fyra år eller ska fylla fyra i år dvs född 2014 eller tidigare.

Sköldpaddan 09:40-10:15
Efter Baddaren kommer Sköldpaddan, förkunskapskravet till Sköldpaddan är att kunna doppa huvudet och bubbla. Även här jobbar vi med Simningens ABC med mycket fokus på att lära barnet flyta. I Sköldpaddan börjar man också med de första simtagen och målet i sköldpaddan är att klara av flyta på rygg och mage.

Pingvinen 10:20-10:55
Simskolans tredje grupp är Pingvinen och när man kommer hit ska man sedan innan kunna flyta. I Pingvinen fokuserar vi på lära barnet simma och även testa på att simma på lite djupare vatten, samt hoppa från brygga/kant. Här kommer vi också introducera och arbeta med flera olika simsätt.

Fisken 11:00-11:35
När man klarat av Pingvinen kommer man till gruppen Fisken, för att börja i fisken måste man kunna simma minst 10 meter ryggsim och minst ett till simsätt. I Fisken övar vi på att simma längre sträckor och målet är att klara av 25 meter. I Fisken övar barnet också på att dyka.

Hajen 11:40-12:15
Nytt för i år är att vi erbjuder gruppen Hajen, när man börjar hajen ska barnet klara av att simma minst 25 meter på djupt vatten. I hajen fortsätter vi övar på tekniska bitar men även på att klara av att simma längre. Målet i hajen är att barnet ska vara simkunnigt dvs 200 meter varav minst 50 meter på rygg.

Märkestagning 1 13:00-13:45
I märkestagning 1 kan man ta följande märken, hajen(brons-guld), järnmärket, bronsmärket, silvermärken och kandidaten. Vill man ta lägre märken hänvisar vi till ordinarie simskolegrupper.

Märkestagning 2 13:45-15:00
I märkestagning 2 kan man ta samtliga magistrar och kilometermärken. För att börja i märkestagning 2 skall man klara av att simma minst 800 meter och märkestagaren förväntas ta ett större individuellt ansvar än i märkestagning 1.

Simborgafton hålls torsdagen den 26 juli klockan 18:00 på badbryggan vid stora stranden i Årsta Havsbad. Ingen föranmälan krävs.

Avslutning för simskolan kommer hållas lördagen den 4 augusti i samband med Barnens Dag.

Innan anmälan kommer det också komma mera information om de olika grupperna.

Har ni frågor kring detta eller andra frågor kring simskolan kan ni alltid skriva till mig här eller maila mig på: ap96@hotmail.se

Ha det bra!

Simskolelärarna Andreas och Greta